DEEL 3: TASTBAARHEID:

BESPREKING OVER DIT TOPIC
In dit hoofdstuk ga ik het met jullie hebben over een paar onderwerpen die betrekking hebben op de tastbaarheid van je ontwerp.

Laten we beginnen met wat ideeën over de dikte en dichtheid van materiaal. Hoe buigen dingen om elkaar heen, hoe vervormen vormen en veel meer.
We hebben in het vorige hoofdstuk voornamelijk gepraat over hoe dingen aan elkaar vastzitten, maar hoe buigen ze langs elkaar af?

Vormen in het algemeen hebben simpelweg regels; Ze worden beïnvloed door dingen als zwaartekracht en andere invloeden van buitenaf. Ook hebben ze een bepaalde dikte of dichtheid; Dingen als textuur en gladheid.

De buigzaamheid van een object en de manier waaróp hij buigt doet heel erg veel voor de gevoelsmatigheid van een object. Zo kun je iets stevig laten lijken of super slap met erg kleine variaties binnen dit principe.

Om een voorbeeld te geven: 


De combinatie van vormen brengen ook een hoop regels met zich mee:
Heb je bijvoorbeeld een broek met een strap van een holster van een geweer er overheen? Dan trekt de stof hier samen. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld een horloge dat te straks om een pols zit.



Het is duidelijk dat stof hangt en staal niet buigzaam is, maar heb je hier al over nagedacht in je ontwerp?
Laten we dat nu doen!

OPDRACHT
Welke elementen kunnen we meer gewicht en dikte meegeven? Hoe kun je benadrukken dat iets van bijv. stof of staal is gemaakt?

Dit is wat ik heb gedaan bij mijn designs:




bij zowel de vrouw als bij de vijand heb ik vooral gekeken naar kleine toevoegingen van schaduw om overlapping te benadrukken.
Ook heb ik gekeken naar hoe ik dingen beter kon uitwerken zodat overlapping duidelijk werd. Zo heb ik bij bijv. de broek van de vrouw als ook het vlees van het monster bij metalen delen, extra benadrukt.

Het zijn wel erg kleine aanpassingen, maar gevoelsmatig doen ze veel!

Ter vergelijking is hier nog de vorige itteratie, zodat je die er naast kunt houden:





Copyright belongs to it's respective owners; Every piece is my very own work and cannot be used in posts other than this without my written approval.

Popular posts from this blog

TUTORIAL: Hoe versterk je een 2D character voor leesbaarheid en geloofwaardigheid.

DEEL 2: GEGROND-ONTWERP

DEEL 6: GELOOFWAARDIGHEID