DEEL 4: LEESBAARHEID:
BESPREKING VAN DIT TOPIC:
In dit hoofdstuk ga ik het hebben over hoe je goed na kunt denken over de verdeling van detail in je character. We gaan nadenken over hoe je focus creëert waar nodig en hoe je rust creëert elders.
Er zijn zoveel regels en ik wil er geen naam aangeven zoals "de 70/30 regel", maar ik wil wel het idee opgooien dat het belangrijk is dat je focust op een verdeling waarbij (bijvoorbeeld) 30 procent van jouw character focust vraagt en de rest rust geeft.
Wat bedoel ik hier mee? Heel veel van waar we het over hebben in deze tutorial draait om focus, om doelgericht te ontwerpen en te benadrukken van wat er wel of niet belangrijk is.
Ik denk dat als je echt goed wilt ontwerpen, dat je het beste kunt zorgen dat de belangrijkste elementen ongeveer 30% bedragen van het oppervlak van jouw character en dat de rest hier nadruk op legt door rust te creëren.
Om een kleine breakdown te geven van mijn eigen characters en de punten waar ik focus op wil leggen:
Deze elementen wil ik benadrukken. Dit betekend dat ik sta voor een aantal keuzes:
- Hoe maak ik de overige delen rustiger?
- Hoe trek ik meer aandacht naar de focuspunten?
- Hoe balanceer ik deze twee uitersten zodat het niet té rustig wordt of té druk?
Om focuspunten te creëren kunnen we een aantal dingen doen:
- Het contrast verhogen.
- Vormen complexer maken of meer detail toevoegen.
- lijnen verwerken in de rest van het ontwerp die als pijlen richten naar jouw
focuspunt.
Hoe kun je andere gebieden rustiger maken?
- Versimpeling van elementen en abstraheren van detail.
- Kleuren minder af laten wijken.
- Minder patronen e.d.
- Contrast verlagen.
Nu ga ik proberen deze ideëen toe te passen op de characters:
Dit idee over een verdeling van 70/30 kan op elk niveau werken overigens.
Het idee is voornamelijk dat je duidelijk nadenkt over de compositie van jouw character.Een dergelijke compositieverdeling van detail en focus kun je bijv. ook op het gezicht doen of op een torso.
Een van de belangrijkste dingen hieraan om te onthouden is dat je vooral rust moet creëren zodat je ergens anders detail kan creëren.
Alleen rust in je afbeelding is dodelijk saai, alleen detail is ongelooflijk druk.
Een afwisseling van elementen zorgt voor een gebalanceerd ontwerp.
OPDRACHT:
Als opdracht wil ik aanraden om wederom je design op te pakken en gaat spelen met het creëren van focuspunten en rustpunten. Kijk of je dingen intenser kunt maken of juist kunt versimpelen afhankelijk van wat jij denkt dat belangrijk is aan jouw character.
Copyright belongs to it's respective owners; Every piece is my very own work and cannot be used in posts other than this without my written approval.
In dit hoofdstuk ga ik het hebben over hoe je goed na kunt denken over de verdeling van detail in je character. We gaan nadenken over hoe je focus creëert waar nodig en hoe je rust creëert elders.
Er zijn zoveel regels en ik wil er geen naam aangeven zoals "de 70/30 regel", maar ik wil wel het idee opgooien dat het belangrijk is dat je focust op een verdeling waarbij (bijvoorbeeld) 30 procent van jouw character focust vraagt en de rest rust geeft.
Wat bedoel ik hier mee? Heel veel van waar we het over hebben in deze tutorial draait om focus, om doelgericht te ontwerpen en te benadrukken van wat er wel of niet belangrijk is.
Ik denk dat als je echt goed wilt ontwerpen, dat je het beste kunt zorgen dat de belangrijkste elementen ongeveer 30% bedragen van het oppervlak van jouw character en dat de rest hier nadruk op legt door rust te creëren.
Om een kleine breakdown te geven van mijn eigen characters en de punten waar ik focus op wil leggen:
Deze elementen wil ik benadrukken. Dit betekend dat ik sta voor een aantal keuzes:
- Hoe maak ik de overige delen rustiger?
- Hoe trek ik meer aandacht naar de focuspunten?
- Hoe balanceer ik deze twee uitersten zodat het niet té rustig wordt of té druk?
Om focuspunten te creëren kunnen we een aantal dingen doen:
- Het contrast verhogen.
- Vormen complexer maken of meer detail toevoegen.
- lijnen verwerken in de rest van het ontwerp die als pijlen richten naar jouw
focuspunt.
Hoe kun je andere gebieden rustiger maken?
- Versimpeling van elementen en abstraheren van detail.
- Kleuren minder af laten wijken.
- Minder patronen e.d.
- Contrast verlagen.
Nu ga ik proberen deze ideëen toe te passen op de characters:
Dit idee over een verdeling van 70/30 kan op elk niveau werken overigens.
Het idee is voornamelijk dat je duidelijk nadenkt over de compositie van jouw character.Een dergelijke compositieverdeling van detail en focus kun je bijv. ook op het gezicht doen of op een torso.
Een van de belangrijkste dingen hieraan om te onthouden is dat je vooral rust moet creëren zodat je ergens anders detail kan creëren.
Alleen rust in je afbeelding is dodelijk saai, alleen detail is ongelooflijk druk.
Een afwisseling van elementen zorgt voor een gebalanceerd ontwerp.
OPDRACHT:
Als opdracht wil ik aanraden om wederom je design op te pakken en gaat spelen met het creëren van focuspunten en rustpunten. Kijk of je dingen intenser kunt maken of juist kunt versimpelen afhankelijk van wat jij denkt dat belangrijk is aan jouw character.
Copyright belongs to it's respective owners; Every piece is my very own work and cannot be used in posts other than this without my written approval.