DEEL 5: TL;DR & Conclusie.
BESPREKING VAN DIT TOPIC:
Er staat een hoop informatie in deze tutorial, maar om te zorgen dat je niet aan duizend dingen tegelijkertijd hoeft te denken kun je de volgende vragen stellen tijdens of na het proces, en waarnodig jouw ontwerp weer aanscherpen.
- Wat voor functie heeft mijn character en hoe communiceer ik dit?
- Wat voor opties voor mijn ontwerp sluit ik uit en welke omarm ik? (wat mag
of kan ik wel gebruiken en wat niet?)
- Hoe leg ik nadruk op alle belangrijke punten?
- Heb ik al gekeken naar hoe elementen aan/op/naast/over elkaar heen zitten?
- Zit er ergens een element dat haaks staat op wat ik probeer te
communiceren?
Verder hoop ik dat je jezelf vooral vragen blijft stellen en blijft puzzelen hoe je zo helder, interessant en mooi mogelijk jouw ontwerp neer kunt zetten.
Een paar verdere dingen die ik belangrijk vindt:
- Respecteer de regels van de wereld waar je je characters voor maakt, anders
valt je ontwerp direct uit elkaar.
Wil je iets uitproberen wat haaks slaat op je wereld? voeg dan elementen toe
die het geloofwaardiger maken! (denk aan een gun in een fantasy wereld of
een magische boon in sci-fi)
- Het is belangrijker dat het lijkt alsof het klopt, dan of het daadwerkelijk klopt.
- Maak er leuke puzzeltjes van! Probeer anders eens met zo min mogelijk parameters (elementen om mee te werken) iets te maken.
- Kijk om je heen naar hoe dingen werken en in elkaar steken.
- Analyseer ontwerpen uit andere games; Wat is bijvoorbeeld het verschil
tussen een Nintendo game of een game van Naughtydog?
Je zult zien dat deze besproken ideëen vaker terugkomen dan je denkt op allerlei verschillende manieren.
Heb je hier vragen of ideëen over of wil je weten hoe ik dit zelf zie? Stuur me een bericht :)
(het adres staat ietsjes verder naar onder)
AFSLUITER:
Verder hoop ik vooral dat ik je na heb kunnen laten denken over de keuzes die je maakt en hoe belangrijk deze zijn voor het gehele ontwerp proces.
Functioneel ontwerpen is in mijn ogen veel sterker dan in het wilde weg ontwerpen om het er mooi en edgy en slick uit te laten zien, omdat alles wat je maakt een reden heeft om te bestaan.
Zie vormgeven vooral als een taal; Het heeft regels maar het is een middel om te communiceren en jezelf mee uit te drukken.
Heel veel van wat ik hier bespreek is overigens ook iets enorm gevoelsmatigs; Dus als je denkt dat een keuze goed werkt maar je weet niet waarom terwijl de communicatie van je ontwerp overeind blijft, ga er dan vooral voor!
Vergeet niet dat dit handvatten zijn; tools om je na te laten denken! Zie het meer als een vertrekpunt om creatief mee te werken dan harde onbuigbare regels.
Voor mij persoonlijk is het probleemoplossend denken van deze werkwijze juist een middel om niet uit het oog te verliezen wat belangrijk is en hier vervolgens het beste uit te halen.
Bij deze wil ik nog mijn eindresultaten posten:
Verder nog erg bedankt voor het lezen, hopelijk heb je meegedaan met de opdrachten of deze in ieder geval in gedachten met je meegenomen; Ik wens je nog een fijne dag en veel plezier met ontwerpen.
Om me te bereiken kun je me een bericht sturen op:
Gijs punt Witkamp at student punt hku punt nl
(het is zo geschreven in verband met spam-bots)
Tot later!
P.s.:
Er is nog een bonus hoofdstuk waar ik het heb over het respecteren van de regels in de wereld die je maakt; Zie daarvoor de post hieronder!
Copyright belongs to it's respective owners; Every piece is my very own work and cannot be used in posts other than this without my written approval.
Er staat een hoop informatie in deze tutorial, maar om te zorgen dat je niet aan duizend dingen tegelijkertijd hoeft te denken kun je de volgende vragen stellen tijdens of na het proces, en waarnodig jouw ontwerp weer aanscherpen.
- Wat voor functie heeft mijn character en hoe communiceer ik dit?
- Wat voor opties voor mijn ontwerp sluit ik uit en welke omarm ik? (wat mag
of kan ik wel gebruiken en wat niet?)
- Hoe leg ik nadruk op alle belangrijke punten?
- Heb ik al gekeken naar hoe elementen aan/op/naast/over elkaar heen zitten?
- Zit er ergens een element dat haaks staat op wat ik probeer te
communiceren?
Verder hoop ik dat je jezelf vooral vragen blijft stellen en blijft puzzelen hoe je zo helder, interessant en mooi mogelijk jouw ontwerp neer kunt zetten.
Een paar verdere dingen die ik belangrijk vindt:
- Respecteer de regels van de wereld waar je je characters voor maakt, anders
valt je ontwerp direct uit elkaar.
Wil je iets uitproberen wat haaks slaat op je wereld? voeg dan elementen toe
die het geloofwaardiger maken! (denk aan een gun in een fantasy wereld of
een magische boon in sci-fi)
- Het is belangrijker dat het lijkt alsof het klopt, dan of het daadwerkelijk klopt.
- Maak er leuke puzzeltjes van! Probeer anders eens met zo min mogelijk parameters (elementen om mee te werken) iets te maken.
- Kijk om je heen naar hoe dingen werken en in elkaar steken.
- Analyseer ontwerpen uit andere games; Wat is bijvoorbeeld het verschil
tussen een Nintendo game of een game van Naughtydog?
Je zult zien dat deze besproken ideëen vaker terugkomen dan je denkt op allerlei verschillende manieren.
Heb je hier vragen of ideëen over of wil je weten hoe ik dit zelf zie? Stuur me een bericht :)
(het adres staat ietsjes verder naar onder)
AFSLUITER:
Verder hoop ik vooral dat ik je na heb kunnen laten denken over de keuzes die je maakt en hoe belangrijk deze zijn voor het gehele ontwerp proces.
Functioneel ontwerpen is in mijn ogen veel sterker dan in het wilde weg ontwerpen om het er mooi en edgy en slick uit te laten zien, omdat alles wat je maakt een reden heeft om te bestaan.
Zie vormgeven vooral als een taal; Het heeft regels maar het is een middel om te communiceren en jezelf mee uit te drukken.
Heel veel van wat ik hier bespreek is overigens ook iets enorm gevoelsmatigs; Dus als je denkt dat een keuze goed werkt maar je weet niet waarom terwijl de communicatie van je ontwerp overeind blijft, ga er dan vooral voor!
Vergeet niet dat dit handvatten zijn; tools om je na te laten denken! Zie het meer als een vertrekpunt om creatief mee te werken dan harde onbuigbare regels.
Voor mij persoonlijk is het probleemoplossend denken van deze werkwijze juist een middel om niet uit het oog te verliezen wat belangrijk is en hier vervolgens het beste uit te halen.
Bij deze wil ik nog mijn eindresultaten posten:
Verder nog erg bedankt voor het lezen, hopelijk heb je meegedaan met de opdrachten of deze in ieder geval in gedachten met je meegenomen; Ik wens je nog een fijne dag en veel plezier met ontwerpen.
Om me te bereiken kun je me een bericht sturen op:
Gijs punt Witkamp at student punt hku punt nl
(het is zo geschreven in verband met spam-bots)
Tot later!
P.s.:
Er is nog een bonus hoofdstuk waar ik het heb over het respecteren van de regels in de wereld die je maakt; Zie daarvoor de post hieronder!
Copyright belongs to it's respective owners; Every piece is my very own work and cannot be used in posts other than this without my written approval.